Kępki żółte

Kępki żółte to zmiany skórne występujące zwykle w okolicach kącików wewnętrznych oczu. Wyglądem przypominają grudki zbite z tłuszczu lub cholesterolu gromadząc się pod powierzchnią skóry. Kępki żółte posiadają różnorodny kształ i wielkość. Zmiany te najczęściej zlokalizowane są na górnych powiekach i często są symetryczne.

Kępki żółte – przyczyny

Przyczyną powstawania kępek żółtych jest podwyższony poziom lipidów we krwi  co określa się jako hiperlipidemię lub hiperlipoproteinemię. Makrofagi pochłaniają nadmierną ilość tłuszczów i w ten sposób tworzą się tak zwane komórki piankowate, w których są obecne wewnątrzkomórkowe depozyty cholesterolu.

Kępki żółte – leczenie

Kępki żółte są łagodnymi zmianami skórnymi, rzadko wykazują tendencję do zlośliwienia. Pacjenci najczęściej zgłaszają się po pomoc do dermatologa w celu ich usunięcia ze względów kosmetycznych. Osoby z problemem kępek żzółtych kieruje się na badanie stężenia  LDL, HDL oraz trójglicerydów. W przypadku zaburzeń gospodarki lipidowej, zaleca się zmianę diety na niskotłuszczową oraz często konieczne jest przyjmowanie leków, w zależności od typu zaburzeń. Wprowadzenie zmian w diecie i farmakoterapia mogą jedynie w niewielkim stopniu cofnąć powstałe zmiany wokół oczu.

Kępki żółte – zabiegi

Sposoby na pozbycie się kępek żółtych to przede wszystkim zabiegi chirurgiczne i laseroterapia. Usunięcie chirurgiczne kępek żółtych wiąże się z ryzykiem powstania blizn, jednak można ukryć je w fałdach powiek. Kępki żółte mogą być również usunięte przy użyciu lasera CO2. Zabieg również niesie za sobą ryzyko powstania mikroblizn czy przebarwień, jednak nie ma konieczność zakładania szwów, opatrunków, a rekonwalescencja jest dużo szybsza niż w przypadku chirurgicznego usunięcia zmian.

Niestety oba sposoby usunięcia kępek żółtych nie gwarantują pozbycia się problemu na zawsze. Często dochodzi do nawrotów, dlatego konieczne jest wprowadzenie odpowiedniego leczenia oraz diety w przypadku problemów z gospodarką lipidową.