Łuszczyca paznokci

Łuszczyca to choroba zapalna skóry o charakterze przewlekłym, przebiegająca z przeplatającymi się okresami remisji i zaostrzeń. Występuje u około 1-3% społeczeństwa a w Polsce zmaga się z nią niemalże milion osób.

Łuszczyca nie jest chorobą zakaźną jednakże ze względu na fakt, że zmiany chorobowe mogą pojawiać się w obrębie całego ciała, bardzo pogarsza komfort życia pacjenta i utrudnia codzienne życie w społeczeństwie.

Charakterystycznym dla łuszczycy objawem jest występowanie zmian skórnych zarówno na skórze gładkiej jak i owłosionej ale również w obrębie paznokci dłoni i stóp czy stawów.

Łuszczyca paznokci – przyczyny

Przyczyny łuszczycy nie są znane. Teorii dotyczących genezy choroby jest wiele, natomiast żadna z nich nie ma potwierdzenia w badaniach naukowych. Niewątpliwie jednak można stwierdzić, że łuszczyca jest kombinacja wielu czynników do których zaliczamy czynniki genetyczne, immunologiczne oraz środowiskowe.

Łuszczyca paznokci – objawy

Łuszczyca bardzo zauważalnie zmienia wygląd paznokci u nóg i u rąk. Na skutek choroby zmienia się ich kolor, kształt, stają się cienkie i osłabione co sprzyja z kolei ich wrażliwości i dolegliwością bólowym.

Najbardziej charakterystycznym objawem dla łuszczycy paznokci jest ich naparstkowanie. Na płytce paznokcia głownie u palcy rąk widoczne są wgłębienia. Ich powstawanie związane jest z obecnością nie w pełni zrogowaciałych komórek przez co paznokieć jest osłabiony i miejscowo „zapada się“.

Na paznokciach osoby chorej na łuszczycę widoczne są bruzdy zarówno podłużne jak i poprzeczne (linie Beau), często obserwuje się również oddzielenie się wolnego brzegu paznokcia od macierzy  (onycholiza).

Objawy łuszczycy mogą ujawnić się w każdym wieku, choroba najczęściej dotyczy osób dorosłych jednakże łuszczyca paznokci u dzieci również występuje.

Łuszczyca paznokci – leczenie

Łuszczyca jest chorobą nieuleczalną. Często objawy łuszczycy są podobne do tych występujących w przypadku grzybicy paznokci dlatego każde zmiany na płytce paznokci powinno się skonsultować z dermatologiem, który we właściwy sposób zdiagnozuje chorobę i dobierze odpowiednie leczenie. Na szczęście istnieje szereg metod pozwalających na wydłużenie okresów remisji  choroby a także złagodzenie dolegliwości bólowych i przywrócenie paznokciom estetycznego wyglądu a tym samym poprawę komfortu życia pacjenta. Wśród metod tych wyróżnia się stosowanie żeli z kortykosteroidami, maści z kwasem salicylowym czy też terapię retinoidami i witaminą D3- te pierwsze mają za zadanie zmiękczyć płytkę paznokcia, natomiast witamina D3 przyspiesza proces regeneracji.

Przykrą informacją przede wszystkim dla kobiet jest fakt, że chorując na łuszczycę paznokci nie zaleca się wykonywania większości zabiegów kosmetycznych a wśród nich bardzo popularnej ostatnio hybrydy.

Przeczytaj również o innych odmianach łuszczycy: