Łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS)

Łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS) – informacje

Łuszczycowe zapalenie stawów to przewlekła, autoimmunologiczna choroba występująca w łuszczycy, prowadząca do zapalenia stawów. Zapalenie to obejmuje przyczepy ścięgniste oraz stawy kręgosłupa, krzyżowe, międzypaliczkowe, a także powierzchnię skóry i paznokci. W pojedynczych przypadkach łuszczycowe zapalenie stawów zajmuje też oczy i serce, co może prowadzić do rozwoju miażdżycy i konsekwencji jej przebiegu.  Zwykle choroba przebiega łagodnie, jednak gdy przeobrazi się w postać ciężką, dochodzi do zniszczenia stawów czy niepełnosprawności ruchowej. Łuszczycowe zapalenie stawów dotyczy około 40 procent chorych na łuszczycę skóry.

Przebieg choroby jest zmienny, z okresami zaostrzeń, po których objawy mogą ustąpić całkowicie, bądź częściowo. W przypadku zaawansowania choroby, obserwuje się ogólne osłabienie organizmu, a także podwyższoną temperaturę ciała. Głównymi objawami łuszczycowego zapalenia stawów w obrębie narządu ruchu są zmiany zapalne rozwijające się w stawach międzypaliczkowych dalszych rąk i stóp oraz tworzenie się wyrośli kostnych wokół zaatakowanych stawów. Chorym na łuszczycowe zapalenie stawów może doskwierać ból, sztywność, obrzęk i deformacja stawów. W ostrym przebiegu choroby może dojść do zapalenia wszystkich struktur palca, co w efekcie powoduje olbrzymi dyskomfort. Zajęty palec jest bolesny, mocno poszerzony, barwą i wielkością znacznie różni się od zdrowych palców. Potocznie ten stan opisuje się jako „palec kiełbaskowaty”. W klasycznej postaci łuszczycowego zapalenia stawów zmiany występujące na paznokciach nazywane są objawem naparstka, natomiast sam paznokieć wygląda jakby został podziurkowany szpilką. U około 5 procent chorych obserwuje się deformacje stawów, gdzie dochodzi do skrócenia palców w przebiegu niszczenia kości.

Łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS) – przyczyny

Przyczyny łuszczycowego zapalenia stawów nie są do końca poznane. Przyjmuje się, że w głównej mierze odpowiedzialne za powstawanie choroby są uwarunkowania genetyczne. Choroba znacznie częściej dotyka osób, u których w rodzinie stwierdzone było łuszczycowe zapalenie stawów lub inna postać łuszczycy. Niektóre leki, takie jak beta-blokery, sole litu czy preparaty przeciwmalaryczne oraz przebyte zakażenia wirusowe, bakteryjne, mechaniczne urazy i przewlekły stres, również mogą wpływać na uaktywnienie choroby.

Łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS) – zabiegi

Diagnostyka i rozpoznanie łuszczycowego zapalenia stawów nie zawsze jest prosta. Często choroba ta mylona jest z reumatoidalnym zapaleniem stawów. Oprócz istniejącej łuszczycy często wykonywane są badania laboratoryjne i obrazowe takie jak rezonans magnetyczny, które pozwalają określić jednostkę chorobową. W przypadku łuszczycowego zapalenia stawów oprócz leczenia farmakologicznego oraz umiarkowanej aktywności fizycznej, która pozwoli zapobiec usztywnianiu stawów, istotną rolę odgrywają zabiegi przeprowadzane w klinice dermatologicznej. Po dokładnej konsultacji lekarz dermatolog może podjąć decyzję o wdrożeniu zabiegów laserowych mających na celu naświetlanie komórek chorych przy odpowiednich parametrach urządzenia, nie niszcząc przy tym zdrowych komórek skóry. Dostosowana do problemu chorego seria zabiegów, może przynieść zadowalający efekt oraz wyciszyć aktywne, rozprzestrzeniające się zmiany.

Osoby, które cierpią na łuszczycowe zapalenie stawów, bezwzględnie powinny być pod stałą kontrolą dermatologa oraz reumatologa.