Łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS)

Łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS) - informacje

Łuszczycowe zapalenie stawów to przewlekła, autoimmunologiczna choroba występująca w łuszczycy, prowadząca do zapalenia stawów. Zapalenie to obejmuje przyczepy ścięgniste oraz stawy kręgosłupa, krzyżowe, międzypaliczkowe, a także powierzchnię skóry i paznokci. W pojedynczych przypadkach łuszczycowe zapalenie stawów zajmuje też oczy i serce, co może prowadzić do rozwoju miażdżycy i konsekwencji jej przebiegu.  Zwykle choroba przebiega łagodnie, jednak gdy przeobrazi się w postać ciężką, dochodzi do zniszczenia stawów czy niepełnosprawności ruchowej. Łuszczycowe zapalenie stawów dotyczy około 40 procent chorych na łuszczycę skóry.

Przebieg choroby jest zmienny, z okresami zaostrzeń, po których objawy mogą ustąpić całkowicie, bądź częściowo. W przypadku zaawansowania choroby, obserwuje się ogólne osłabienie organizmu, a także podwyższoną temperaturę ciała. Głównymi objawami łuszczycowego zapalenia stawów w obrębie narządu ruchu są zmiany zapalne rozwijające się w stawach międzypaliczkowych dalszych rąk i stóp oraz tworzenie się wyrośli kostnych wokół zaatakowanych stawów. Chorym na łuszczycowe zapalenie stawów może doskwierać ból, sztywność, obrzęk i deformacja stawów. W ostrym przebiegu choroby może dojść do zapalenia wszystkich struktur palca, co w efekcie powoduje olbrzymi dyskomfort. Zajęty palec jest bolesny, mocno poszerzony, barwą i wielkością znacznie różni się od zdrowych palców. Potocznie ten stan opisuje się jako „palec kiełbaskowaty”. W klasycznej postaci łuszczycowego zapalenia stawów zmiany występujące na paznokciach nazywane są objawem naparstka, natomiast sam paznokieć wygląda jakby został podziurkowany szpilką. U około 5 procent chorych obserwuje się deformacje stawów, gdzie dochodzi do skrócenia palców w przebiegu niszczenia kości.

Łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS) – przyczyny

Przyczyny łuszczycowego zapalenia stawów nie są do końca poznane. Przyjmuje się, że w głównej mierze odpowiedzialne za powstawanie choroby są uwarunkowania genetyczne. Choroba znacznie częściej dotyka osób, u których w rodzinie stwierdzone było łuszczycowe zapalenie stawów lub inna postać łuszczycy. Niektóre leki, takie jak beta-blokery, sole litu czy preparaty przeciwmalaryczne oraz przebyte zakażenia wirusowe, bakteryjne, mechaniczne urazy i przewlekły stres, również mogą wpływać na uaktywnienie choroby.

Łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS) - zabiegi

Diagnostyka i rozpoznanie łuszczycowego zapalenia stawów nie zawsze jest prosta. Często choroba ta mylona jest z reumatoidalnym zapaleniem stawów. Oprócz istniejącej łuszczycy często wykonywane są badania laboratoryjne i obrazowe takie jak rezonans magnetyczny, które pozwalają określić jednostkę chorobową. W przypadku łuszczycowego zapalenia stawów oprócz leczenia farmakologicznego oraz umiarkowanej aktywności fizycznej, która pozwoli zapobiec usztywnianiu stawów, istotną rolę odgrywają zabiegi przeprowadzane w klinice dermatologicznej. Po dokładnej konsultacji lekarz dermatolog może podjąć decyzję o wdrożeniu zabiegów laserowych mających na celu naświetlanie komórek chorych przy odpowiednich parametrach urządzenia, nie niszcząc przy tym zdrowych komórek skóry. Dostosowana do problemu chorego seria zabiegów, może przynieść zadowalający efekt oraz wyciszyć aktywne, rozprzestrzeniające się zmiany.

Osoby, które cierpią na łuszczycowe zapalenie stawów, bezwzględnie powinny być pod stałą kontrolą dermatologa oraz reumatologa.

Grudki perliste

Jeżeli dotknął Cię problem grudek perlistych z pewnością pomożemy. Nasi specjaliści posiadają wieloletnie doświadczenie w leczeniu tej przypadłości. Więcej informacji uzyskasz telefonicznie. Zapraszamy do naszej Kliniki

Usuwanie tatuażu

W naszej Klinice dermatologicznej usuniesz swój tatuaż niezależnie od jego koloru. Pracujemy laserem Discovery Pico, który radzi sobie z wielobartwnymi tatuażami - Zapisz się na konsultację już dzisiaj

Zamykanie naczynek

Naszej klinice dermatologicznej specjalizujemy się w zabiegach zamykania naczynek krwionośnych. Zabieg ten z uwagi na konieczność ochrony przed słońcem polecamy wykonywać w okresie jesienno-zimowym

Epilacja

Epilacja laserowa to zabieg, dzięki któremu pozbędziesz się niechcianego owłosienia już niemal na zawsze. Okresowe zabiegi utrwalające, które polecamy powtarzać średnio raz na 2 lata wystarczą, aby podtrzymać efekt zabiegu. Poczuj komfort gładkiej skóry.

Laserowe usuwanie blizn potrądzikowych

Blizny powstałe w wyniku trądziku to defekt kosmetyczny powodujący dyskomfort u osób borykających się z tym problemem. Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę i dlatego wyposażyliśmy naszą klinikę w nowoczesny laser Discovery Pico, dzięki któremu skutecznie usuwamy znamiona powstałe w wyniku trądziku.

Redukcja cellulitu

Wykonujemy skuteczne zabiegi redukujące cellulit wykorzystując aparat Cellactor. Zapraszamy na konsultację z doświadczonym specjalistą Kliniki Murano.

Wideodermatoskopia

W naszej klinice do oceny znamion skórnych wykorzystujemy wideodermatoskop Foto Finder. Dowiedz się więcej o zabiegu.

Linerase - terapia kolagenowa

Terapia AteloKOLAGENEM Linerase to zabieg z zakresu medycyny przeciwstarzeniowej i dedykowany jest pacjentom, którzy zaobserwowali, że ich skóra stała się mniej elastyczna, a zmarszczki jeszcze bardziej widoczne.

Mezoterapia

Mezoterapia jest zabiegiem stosowanym w celu poprawy kondycji i wyglądu skóry twarzy oraz ciała. Pomaga również w zapobieganiu nadmiernej utraty włosów czy w leczeniu łysienia plackowatego.

Karboksyterapia

To jeden z tych zabiegów, które zmieniły oblicze medycyny estetycznej. Terapia polega na wprowadzeniu pod skórę dwutlenku węgla. Dowiedz się więcej.

Kwas hialuronowy

Wykorzystywany najczęściej do powiększania ust i wypełniania zmarszczek. Kwas wstrzykujemy przy użyciu cienkiej igły w miejscu, które wymaga kosmetyki.