Rozszerzone pory

Rozszerzone pory są to inaczej rozszerzone ujścia gruczołów łojowych, które na skórze obserwowane są jako wgłębienia, w efekcie powodując nierównomierną strukturę. Gruczoły łojowe znajdujące się w mieszkach włosowych odpowiadaja za produkcję sebum, które jest niezwykle istotne w ochronie warstw skóry przed działaniem czynników zewnętrznych. Zazwyczaj cera z rozszerzonymi porami produkuje więcej sebum, co w konsekwencji sprzyja błyszczeniu się skóry, pogrubieniu warstwy naskórkowej, a także powstawaniu zaskórników i wągrów.

Rozszerzone pory – przyczyny

Za główną przyczynę powstawania rozszerzonych porów przyjmuje się nieodpowiednią pielęgnację skóry. Źle dobrane kosmetyki, szczególnie te zawierające w swoim składzie duże ilości alkoholu działają drażniąco i wysuszająco  na skórę. Nadmierna ekspozycja na słońce oraz częste wizyty w solarium dodatkowo pogłębiają problem rozszerzonych porów na twarzy. Dolegliwośc ta często jest również dziedziczona genetycznie. Stres, palenie papierosów oraz nieodpowiendnia dieta, mogą przyczyniać się do pogłębienia problemu rozszerzonych porów, ze względu na utratę kolagenu i elastyny, przez co skóra staje się rozciągnięta, a pory bardziej widoczne.

Rozszerzone pory – objawy

Rozszerzone pory często występują na skórze tłustej, błyszczącej, zmęczonej z tendencją do trądziku i niedoskonałości. Najbardziej widoczne są w tzw. strefie T, czyli na czole, nosie, brodzie i policzkach. Wyglądem przypominają skórkę owoca cytrusowego. Objawiają się drobnymi wglębieniami w skórze, powodując jej nierównomierną strukturę.

Rozszerzone pory – leczenie

Leczenie rozszerzonych porów rozpoczyna się od pielęgnacji domowej. Dogłębne oczyszczanie skóry twarzy, odpowiednia tonizacja i nawilżenie dostosowane do typu cery, w znacznym stopniu ograniczą nadmierne wydzielanie sebum i przetłuszczaniu się skóry. Warto zwrócić uwagę na regularne złuszczanie martwego naskórka peelingami enzymatycznymi lub drobnoziarnistymi. Do przemywania twarzy warto używać letniej lub chłodnej wody, a osuszanie twarzy jedynie przy urzyciu czystych ręczników najlepiej jednorazowych, bez pocierania skóry.

Rozszerzone pory – zabiegi

Zabiegi dedykowane cerze z rozszerzonymi porami , powinny działać również na poprawę kolorytu oraz jędrność skóry. Jeśli wraz z problemem nadmiernego wydzielania sebum i rozszerzonych porów, pojawia się problem zaskórników czy trądziku, nie wolno wykonywać zabiegów silnie złuszczających, by nie doprowadzać do wysuszenia oraz rozniesienia bakterii, a w następstwie pojawienia się kolejnych zmian.

Polecane zabiegi przy braku dodatkowego problemu ze zmianami skórnymi to mikrodermabrazja, peelingi chemiczne, laseroterapia, wypełnienia kwasem hialuronowym, a także mezoterapia igłowa.