Atopowe zapalenie skóry

Atopowe zapalenie skóry AZS jest przewlekłą chorobą związaną ze stanem zapalnym skóry , której towarzyszy charakterystyczny świąd oraz zliszajowacenie skóry.

Przyczyny atopowego zapalenia skóry.

Wśród przyczyn atopowego zapalenia skóry wymienia się zaburzenia bariery naskórkowej  i odpowiedzi układu immunologicznego oraz czynniki genetyczne i środowiskowe.

Objawy atopowego zapalenia skóry

Typowymi objawami atopowego zapalenia skóry są:

• suchość i zaczerwienienie skóry,
  • swędzenie
  • skłonność do powtarzających się zakażeń bakteryjnych.

Zmiany na skórze najczęściej występują na zgięciach łokciowych i kolanowych, na twarzy i szyi, mogą też obejmować całą powierzchnię ciała.

Nie wiesz, czy to atopowe zapalenie skóry? Skonsultuj się ze specjalistą >>>

Atopowemu zapaleniu skóry towarzyszą często inne schorzenia typu astma oskrzelowa, alergiczne zapalenie spojówek, sezonowy lub przewlekły katar sienny.  W przypadku zaostrzonej fazy atopowego zapalenia skóry może występować rumień, który jest wyraźnie odgraniczony od otaczającej skóry, mogą również występować grudki, pęcherzyki i nadżerki. W trakcie stanu zapalnego możemy zaobserwować  złuszczanie się naskórka.

Przebieg atopowego zapalenia skóry

Okres niemowlęcy (trwa do 2. r. ż.) – ze zmianami wysiękowymi i strupami zlokalizowanym na twarzy, owłosionej skórze głowy, kończynach i tułowiu.

Okres późno-dziecięcy (trwa od 3 do 11 r. ż.) – ze zmianami zlokalizowanymi na zgięciach łokciowych i podkolanowych, karku oraz nadgarstkach.

Okres młodzieńczy i wieku dojrzałego (trwa od 12 do 23 r. ż.; niekiedy dłużej) – o lokalizacji podobnej, jak w zmianach dziecięcych, z dodatkowym – częstym – wystąpieniem zmian skórnych na powierzchni grzbietowej rąk. Może dojść też do pobrużdżenia i pogrubienia skóry.

Choroba ma przebieg wieloletni z okresami, kiedy objawy są mniej lub bardziej nasilone. W przebiegu choroby ma znaczenie stres emocjonalny, który sam nie jest bezpośrednią przyczyną objawów, ale poprzez wpływ układu nerwowego może stać się czynnikiem wyzwalającym objawy u osoby chorej.

Diagnozowanie atopowego zapalenia skóry

Chorobę rozpoznaje się na podstawie objawów i wywiadu z chorym. Kryteria diagnostyczne AZS (kryteria Hannifina-Rajki) dzielą się na większe i mniejsze.

Kryteria większe to:

• świąd
  • typowe umiejscowienie zmian
  • przewlekły i nawrotowy przebieg choroby
  • atopia u chorego lub innych członków rodziny

Kryteria mniejsze to:

• suchość skóry
  • rogowacenie przymieszkowe i/lub rybia łuska
  • natychmiastowe odczyny skórne
  • podwyższone stężenie IgE w surowicy
  • początek w dzieciństwie
  • skłonność do nawrotowych zakażeń skóry
  • zaćma
  • nawrotowe zapalenie spojówek
  • nietolerancja niektórych pokarmów
  • zaostrzenia po stresach psychicznych
  • pogrubienie fałdów na szyi
  • rumień twarzy
  • zapalenie czerwieni wargowej
  • skłonność do niespecyficznego stanu zapalnego skóry dłoni i stóp.

Do rozpoznania AZS wystarczające jest spełnienie 3 spośród 4 głównych kryteriów; mniejsze kryteria mają znaczenie uzupełniające.

Leczenie atopowego zapalenia skóry

Leczenie przyczynowe - w przypadku stwierdzenia czynników uczulających, leczenie polega na eliminacji z otoczenia  lub z pokarmów chorego. Można również podejmować próby odczulania.

Leczenie objawowe – polega na stosowaniu środków przeciwhistaminowych. W okresie zaostrzeń stosowanie kortykosteroidów ogólnie i w postaci maści miejscowo.

Naświetlania UVA i UVB, fotochemioterapia (PUVA), należy pamiętać o pielęgnacji i natłuszczaniu skóry emolientami, stosowanie odzieży leczniczej i bandaży Comfifast oraz zastosowanie metody mokrych opatrunków  (Wet Wraps Therapy).

Ponieważ chorzy na atopowe zapalenie skóry są znacznie bardziej podatni na działanie różnych czynników drażniący w porównaniu z populacją zdrową ważne jest, aby osoby te pamiętały o przestrzeganiu następujących zasad:

• unikać ubrań wełnianych i szorstkich
  • pranie odzieży (także przed pierwszym użyciem w celu pozbawienia ich środków usztywniających) w odpowiednich środkach i obfite płukanie tkaniny
  • korzystanie ze specjalne preparatów do skóry atopowej
  • wprowadzenie delikatnego osuszania skóry ręcznikiem w miejsce tarcia ręcznikiem po ciele
  • dbanie o odpowiednią temperaturę i wilgotność w pomieszczeniach
  • unikanie sytuacji stresogennych mogących nasilać symptomy
  • niezwłoczne leczenie infekcji grzybicznych i bakteryjnych, które mogą zaostrzać objawy AZS
  • wyeliminowanie konserwantów z pożywienia

Grudki perliste

Jeżeli dotknął Cię problem grudek perlistych z pewnością pomożemy. Nasi specjaliści posiadają wieloletnie doświadczenie w leczeniu tej przypadłości. Więcej informacji uzyskasz telefonicznie. Zapraszamy do naszej Kliniki

Usuwanie tatuażu

W naszej Klinice dermatologicznej usuniesz swój tatuaż niezależnie od jego koloru. Pracujemy laserem Discovery Pico, który radzi sobie z wielobartwnymi tatuażami - Zapisz się na konsultację już dzisiaj

Zamykanie naczynek

Naszej klinice dermatologicznej specjalizujemy się w zabiegach zamykania naczynek krwionośnych. Zabieg ten z uwagi na konieczność ochrony przed słońcem polecamy wykonywać w okresie jesienno-zimowym

Epilacja

Epilacja laserowa to zabieg, dzięki któremu pozbędziesz się niechcianego owłosienia już niemal na zawsze. Okresowe zabiegi utrwalające, które polecamy powtarzać średnio raz na 2 lata wystarczą, aby podtrzymać efekt zabiegu. Poczuj komfort gładkiej skóry.

Laserowe usuwanie blizn potrądzikowych

Blizny powstałe w wyniku trądziku to defekt kosmetyczny powodujący dyskomfort u osób borykających się z tym problemem. Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę i dlatego wyposażyliśmy naszą klinikę w nowoczesny laser Discovery Pico, dzięki któremu skutecznie usuwamy znamiona powstałe w wyniku trądziku.

Redukcja cellulitu

Wykonujemy skuteczne zabiegi redukujące cellulit wykorzystując aparat Cellactor. Zapraszamy na konsultację z doświadczonym specjalistą Kliniki Murano.

Wideodermatoskopia

W naszej klinice do oceny znamion skórnych wykorzystujemy wideodermatoskop Foto Finder. Dowiedz się więcej o zabiegu.

Linerase - terapia kolagenowa

Terapia AteloKOLAGENEM Linerase to zabieg z zakresu medycyny przeciwstarzeniowej i dedykowany jest pacjentom, którzy zaobserwowali, że ich skóra stała się mniej elastyczna, a zmarszczki jeszcze bardziej widoczne.

Mezoterapia

Mezoterapia jest zabiegiem stosowanym w celu poprawy kondycji i wyglądu skóry twarzy oraz ciała. Pomaga również w zapobieganiu nadmiernej utraty włosów czy w leczeniu łysienia plackowatego.

Karboksyterapia

To jeden z tych zabiegów, które zmieniły oblicze medycyny estetycznej. Terapia polega na wprowadzeniu pod skórę dwutlenku węgla. Dowiedz się więcej.

Kwas hialuronowy

Wykorzystywany najczęściej do powiększania ust i wypełniania zmarszczek. Kwas wstrzykujemy przy użyciu cienkiej igły w miejscu, które wymaga kosmetyki.