Bielactwo

Bielactwo (vitiligo) to przewlekła choroba depigmentująca skórę o podłożu autoimmunologicznym. Patogeneza jest niezwykle złożona i nie do końca poznana. Bielactwo dotyczy około 1% populacji, a częstość zachorowań u obu płci jest zbliżona. Choroba ta zwykle rozpoczyna się między 10. a 30. rokiem życia.

Bielactwo – przyczyny

Mechanizm powstawania plam odbarwionych (depigmentacyjnych) na skórze nie jest w pełni wyjaśniony. Znaczenie mają czynniki genetyczne, immunologiczne, zaburzenia unerwienia oraz stres oksydacyjny. Wysokim ryzykiem obciążone są również osoby, u których w rodzinie pojawiały się choroby  utoimmunologiczne, takie jak niedokrwistość złośliwa, łysienie plackowate, jak również zaburzenia tarczycy.

Bielactwo – objawy

W przebiegu bielactwa pojawiają się odbarwione plamy z wyraźnie zaznaczoną granicą ze skórą zdrową. Plamy mają różne, nieregularne rozmiary. Pierwsze plamy bielacze pojawiają się najczęściej na dłoniach, przedramionach, stopach i twarzy – głównie wokół ust lub w obrębie powiek. Zmiany mogą również pojawiać się w miejscu urazów typu oparzenie, otarcie lub zacięcie skóry. Bielactwu skóry towarzyszą bielactwo paznokci oraz często zaburzenia wzroku, np. oczopląs, światłowstręt, zmiany w siatkówce.

Rodzaje bielactwa

• Bielactwo wrodzone (albinizm) to dziedziczny brak lub niedobór barwnika w skórze, włosach i tęczówce oka. Osoby, które posiadają te cechy, nazywane są albinosami - mają bardzo jasną skórę, białe włosy, rzęsy i brwi. Bielactwo wrodzone zazwyczaj ujawnia się po urodzeniu i występuje stosunkowo rzadko – zdarza się raz na 10 000 tysięcy urodzeń.

Bezpośrednią przyczyną albinizmu jest brak enzymu – tyrozynazy – który przekształca prekursor melaniny w barwnik melaninę. Dziecko z tego typu defektem od urodzenia ma jasną, różową skórę. Początkowo na ciele noworodka widoczne są małe, odbarwione plamy. Z biegiem czasu plamy bielcze powiększają się i zaczynają łączyć się ze sobą, zajmując obszar całego ciała. Albinizmu nie można wyleczyć. Chory powinien radykalnie unikać nasłonecznienia skóry. W tym celu ważna jest ochrona przeciwsłoneczna w postaci preparatów z wysokim filtrem UV.

• Bielactwo nabyte jest chorobą, która dotyczy melanocytów. W przebiegu choroby występuje brak funkcji melanocytów lub ich selektywne niszczenie, ujawniające się odbarwieniem skóry. Zazwyczaj pojawia się między 10. a 20. rokiem życia. Najczęściej bielactwo nabyte jest obustronne, z symetrycznym rozmieszczeniem odbarwień, głównie na twarzy (szczególnie wokół ust i oczu), szyi, wyprostnej powierzchni kończyn, grzbietach dłoni, w dołach pachowych, wokół naturalnych notworów ciała i sporadycznie na błonach śluzowych. Plamy bielacze mogą pojawić się nagle lub stopniowo. Nie są bolesne ani szkodliwe, jednak szpecą i mogą stanowić problemem estetyczny dla chorych, szczególnie latem, kiedy pod wpływem słońca uwidaczniają się białe plamy (promienie słoneczne mogą również powodować rumień w obrębie zmiany).

Bielactwo – leczenie

W przypadku pojawienia się zmian o charakterze bielactwa należy zgłosić sie do lekarza POZ lub dermatologa. Lekarz ustala rozpoznanie bielactwa na podstawie typowego dla tej jednostki chorobowej obrazu klinicznego. Postępowanie terapeutyczne chorych z bielactwem wymaga dużo cierpliwości. Pacjenci muszą być świadomi tego, że leczenie może być zakończone niepowodzeniem. We wczesnej fazie choroby lekarz może zalecić stosowanie kortykosterydów miejscowych lub kremów i maści immunosupresyjnych. Do metod leczenia bielactwa można zaliczyć fototerapię, której skuteczność w walce z chorobą jest znaczna. Przełomem w leczeniu bielactwa mogą odgrywać metody chirurgiczne, polegające na implantacji melanocytów pobranych okolic zdrowej skóry w obszary skóry odbarwionej. Przykładami tych metod są:

• przeszczep
  • naskórkowy, miniporzeszczep autologiczny czy transplantacja hodowanych
  • melanocytów.

Grudki perliste

Jeżeli dotknął Cię problem grudek perlistych z pewnością pomożemy. Nasi specjaliści posiadają wieloletnie doświadczenie w leczeniu tej przypadłości. Więcej informacji uzyskasz telefonicznie. Zapraszamy do naszej Kliniki

Usuwanie tatuażu

W naszej Klinice dermatologicznej usuniesz swój tatuaż niezależnie od jego koloru. Pracujemy laserem Discovery Pico, który radzi sobie z wielobartwnymi tatuażami - Zapisz się na konsultację już dzisiaj

Zamykanie naczynek

Naszej klinice dermatologicznej specjalizujemy się w zabiegach zamykania naczynek krwionośnych. Zabieg ten z uwagi na konieczność ochrony przed słońcem polecamy wykonywać w okresie jesienno-zimowym

Epilacja

Epilacja laserowa to zabieg, dzięki któremu pozbędziesz się niechcianego owłosienia już niemal na zawsze. Okresowe zabiegi utrwalające, które polecamy powtarzać średnio raz na 2 lata wystarczą, aby podtrzymać efekt zabiegu. Poczuj komfort gładkiej skóry.

Laserowe usuwanie blizn potrądzikowych

Blizny powstałe w wyniku trądziku to defekt kosmetyczny powodujący dyskomfort u osób borykających się z tym problemem. Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę i dlatego wyposażyliśmy naszą klinikę w nowoczesny laser Discovery Pico, dzięki któremu skutecznie usuwamy znamiona powstałe w wyniku trądziku.

Redukcja cellulitu

Wykonujemy skuteczne zabiegi redukujące cellulit wykorzystując aparat Cellactor. Zapraszamy na konsultację z doświadczonym specjalistą Kliniki Murano.

Wideodermatoskopia

W naszej klinice do oceny znamion skórnych wykorzystujemy wideodermatoskop Foto Finder. Dowiedz się więcej o zabiegu.

Linerase - terapia kolagenowa

Terapia AteloKOLAGENEM Linerase to zabieg z zakresu medycyny przeciwstarzeniowej i dedykowany jest pacjentom, którzy zaobserwowali, że ich skóra stała się mniej elastyczna, a zmarszczki jeszcze bardziej widoczne.

Mezoterapia

Mezoterapia jest zabiegiem stosowanym w celu poprawy kondycji i wyglądu skóry twarzy oraz ciała. Pomaga również w zapobieganiu nadmiernej utraty włosów czy w leczeniu łysienia plackowatego.

Karboksyterapia

To jeden z tych zabiegów, które zmieniły oblicze medycyny estetycznej. Terapia polega na wprowadzeniu pod skórę dwutlenku węgla. Dowiedz się więcej.

Kwas hialuronowy

Wykorzystywany najczęściej do powiększania ust i wypełniania zmarszczek. Kwas wstrzykujemy przy użyciu cienkiej igły w miejscu, które wymaga kosmetyki.