Bliznowiec

Bliznowiec jest to tak zwany keloid, czyli nadmiernie rozrośnięta tkanka łączna włóknista, która zwykle powstaje w miejscu uprzedniego uszkodzenia skóry. Zwykle bliznowiec nie powoduje żadnych dolegliwości, jednak pacjent może odczuwać dyskomfort estetyczny.  Bliznowiec należy odróżnić od blizny przerostowej   Najczęściej spotykane są u osób w wieku 10-30 lat, gdyż właśnie w tym okresie procesy wzrostu i syntezy kolagenu są najbardziej nasilone.

Wyróżnia się następujące postacie bliznowca:

• bliznowiec samoistny – który rozwija się zwykle bez znanej przyczyny, nie jest poprzedzony miejscowym urazem skóry. Lokalizuje się zazwyczaj w obrębie klatki piersiowej;
  • bliznowiec wtórny – istnieją przyczyny rozwoju zmian, zwykle pojawiają się  w wyniku oparzenia, urazu mechanicznego, a także w efekcie przebytego trądziku. Bliznowiec wtórny najczęściej jest spotykany w obrębie kończyn górnych i dolnych oraz małżowin usznych

Obydwie postacie bliznowca nigdy nie ustępują samoistnie. Mogą, przeciwnie, wykazywać skłonności do powolnego wzrostu, najsilniej zaznaczonego w przypadku bliznowców samoistnych.

Bliznowiec – przyczyny

Głównymi przyczynami rozwoju bliznowców są:

• predyspozycje genetyczne – osoby ze skłonnością do nieprawidłowego gojenia się ran, mają tendencję do pojawiania się bliznowców nawet po ukąszeniu owadów, po szczepionce czy trądziku
  • urazy termiczne - np. oparzenia,
  • urazy mechaniczne,
  • wiek – zapadalność maleje wraz z wiekiem
  • kolor skóry – bliznowce częściej rozwijają się u osób z bardzo ciemną lub bardzo jasną karnacją
  • choroby o podłożu autoimmunologicznym, np. choroba Hashimoto,
  • choroby metaboliczne – cukrzyca, miażdżyca – wpływają niekorzystnie na gojenie się ran
  • zaburzenia unaczynienia tkanek

Bliznowiec – objawy

Bliznowce mogą przybierać różne rozmiary, kształty oraz kolory.  Zwykle są barwy sino-czerwonej – w późniejszym stadium przybierają barwę matowobiałą. Posiadają gładką, lśniącą powierzchnię oraz wyraźne odgraniczenie od otaczającej, zdrowej skóry.  Ten keloid jest znacznie twardszy w dotyku niż otaczająca go skóra. Posiadają zdolność do stopniowego, powolnego powiększania rozmiarów.

Bliznowce przybierają różny wygląd w zależności od sposobu naruszenia tkanki:

Bliznowiec po cesarce – może pojawić się nawet kilka miesięcy po zabiegu, jest  wynikiem uszkodzenia skóry, poprzez nadmierny rozrost tkanki włóknistej. Nie oznacza on źle zszytej rany pooperacyjnej,  a także nie stanowi żadnego zagrożenia dla zdrowia kobiety. Bliznowiec po operacji pieprzyka, po operacji tarczycy oraz po szczepieniu wygląda podobnie.

Bliznowiec – leczenie

Zarówno w przypadku bliznowca samoistnego, jak i wtórnego, najważniejsza jest profilaktyka, czyli ochrona skóry przed urazami w celu uniknięcia schorzenia. Osoby, które mają szczególne predyspozycje i jednocześnie są dość aktywne fizycznie, powinny szczególnie chronić się przed urazami. Leczenie bliznowca ma charakter wyłącznie miejscowy, a dzielone jest ono na zachowawcze oraz chirurgiczne.

Bliznowiec – usuwanie

Usuwanie bliznowców nie należy do najprostszych zabiegów. Usunięcie keloidu może skutkować powstaniem nowej rany w tym miejscu, ponieważ organizm będzie chciał zabliźnić ranę na swój sposób.  Często wymagana jest interwencja lekarza chirurga. Wyróżnia się następujące metody usuwania bliznowców:

• zabieg z użyciem lasera CO2
  • klasyczne chirurgiczne wycięcie bliznowca
  • wymrażanie zmienionej tkanki ciekłym azotem - krioterapia
  • terapia radiacyjna
  • opatrunki uciskowe przy poparzeniach
  • zastrzyki z kortykosteroidami
  • zastrzyki interferonu gamma, które hamują syntezę kolagenu i procesy włóknienia
  • olejki i maści nawilżające z wyciągiem z roślin, z alantoiną z dodatkiem heparyny lub jej pochodnych oraz z silikonem. Powinno stosować się je natychmiast po zagojeniu rany.

Grudki perliste

Jeżeli dotknął Cię problem grudek perlistych z pewnością pomożemy. Nasi specjaliści posiadają wieloletnie doświadczenie w leczeniu tej przypadłości. Więcej informacji uzyskasz telefonicznie. Zapraszamy do naszej Kliniki

Usuwanie tatuażu

W naszej Klinice dermatologicznej usuniesz swój tatuaż niezależnie od jego koloru. Pracujemy laserem Discovery Pico, który radzi sobie z wielobartwnymi tatuażami - Zapisz się na konsultację już dzisiaj

Zamykanie naczynek

Naszej klinice dermatologicznej specjalizujemy się w zabiegach zamykania naczynek krwionośnych. Zabieg ten z uwagi na konieczność ochrony przed słońcem polecamy wykonywać w okresie jesienno-zimowym

Epilacja

Epilacja laserowa to zabieg, dzięki któremu pozbędziesz się niechcianego owłosienia już niemal na zawsze. Okresowe zabiegi utrwalające, które polecamy powtarzać średnio raz na 2 lata wystarczą, aby podtrzymać efekt zabiegu. Poczuj komfort gładkiej skóry.

Laserowe usuwanie blizn potrądzikowych

Blizny powstałe w wyniku trądziku to defekt kosmetyczny powodujący dyskomfort u osób borykających się z tym problemem. Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę i dlatego wyposażyliśmy naszą klinikę w nowoczesny laser Discovery Pico, dzięki któremu skutecznie usuwamy znamiona powstałe w wyniku trądziku.

Redukcja cellulitu

Wykonujemy skuteczne zabiegi redukujące cellulit wykorzystując aparat Cellactor. Zapraszamy na konsultację z doświadczonym specjalistą Kliniki Murano.

Wideodermatoskopia

W naszej klinice do oceny znamion skórnych wykorzystujemy wideodermatoskop Foto Finder. Dowiedz się więcej o zabiegu.

Linerase - terapia kolagenowa

Terapia AteloKOLAGENEM Linerase to zabieg z zakresu medycyny przeciwstarzeniowej i dedykowany jest pacjentom, którzy zaobserwowali, że ich skóra stała się mniej elastyczna, a zmarszczki jeszcze bardziej widoczne.

Mezoterapia

Mezoterapia jest zabiegiem stosowanym w celu poprawy kondycji i wyglądu skóry twarzy oraz ciała. Pomaga również w zapobieganiu nadmiernej utraty włosów czy w leczeniu łysienia plackowatego.

Karboksyterapia

To jeden z tych zabiegów, które zmieniły oblicze medycyny estetycznej. Terapia polega na wprowadzeniu pod skórę dwutlenku węgla. Dowiedz się więcej.

Kwas hialuronowy

Wykorzystywany najczęściej do powiększania ust i wypełniania zmarszczek. Kwas wstrzykujemy przy użyciu cienkiej igły w miejscu, które wymaga kosmetyki.