Grudki perliste: męski problem, z którym można sobie poradzić!

Grudki perliste to fizjologiczne zmiany skórne prącia, które występują najczęściej w okolicy korony żołędzi lub też w rowku zażołędnym. Szacuje się, że ten problem dotyka około 10-12% mężczyzn. Czym właściwie są grudki perliste, jak powstają i czy można się ich pozbyć?

Co to są grudki perliste?

Grudki perliste to niewielkie, okrągłe bądź owalne grudki na skórze prącia o białym, perłowym lub kremowym odcieniu, błyszczącej powierzchni i średnicy ok. 0,5-3mm.

Przypominają krosty, jednak nie należy próbować ich zdrapać czy zetrzeć, ponieważ w ten sposób nie znikną, a podobna czynność wywoła jedynie podrażnienie skóry. Grudki perliste można zauważyć na koronie prącia lub w rowku zażołędnym (czyli we wgłębieniu między żołędzią a trzonem prącia), w jednym lub kilku rzędach.

Grudki perliste pojawiają się zazwyczaj między 20. a 40. rokiem życia, choć po praz pierwszy mogą też wystąpić u nastolatka oraz osoby w wieku 50-ciu lat lub starszej.

Często wywołują wiele obaw i nerwów, tymczasem nie są objawem żadnej choroby, nie są też groźne dla zdrowia i nie można się nimi zarazić. Grudki perliste nie wywołują żadnych dolegliwości, często pozostają więc nawet niezauważone. Zdarza się, że są uznawane za objaw choroby wenerycznej lub nowotworu czy zakażenia, jednak błędnie – zbudowane są ze zwykłych komórek i stanowią po prostu rodzaj skóry prącia. Nie są znane dokładne przyczyny ich powstawania, ocenia się, że zmiana ta częściej występuje u mężczyzn nieobrzezanych, jednak nie jest na ten moment wiadomo z jakiej przyczyny.

Z medycznego punktu widzenia grudki perliste są nieszkodliwe i nie wymagają leczenia, jednak wielu mężczyzn decyduje się na ich usunięcie przez względy czysto estetyczne lub też przez uczucie dyskomfortu podczas kontaktów seksualnych.

Grudki perliste mogą powiększać się podczas erekcji. Nie powodują przykrych objawów (jak np. nieprzyjemny zapach części intymnych), warto jednak szczególnie zadbać o prawidłową higienę okolicy, w której występują, aby uniknąć nadmiernego gromadzenia się mastki pod napletkiem.

Zabiegi na grudki perliste

Mimo, iż grudki perliste nie są objawem żadnych chorób, nie wywołują też dolegliwości czy odczuwalnych objawów, bardzo wielu mężczyzn podejmuje decyzję o ich usunięciu. Mają na to wpływ przede wszystkim względy wizualne – grudki perliste są po prostu nieestetyczne i mogą powodować kompleksy, stres czy zdenerwowanie w sytuacji zbliżenia seksualnego.

Najlepszym sposobem na pozbycie się grudek perlistych jest nowoczesny zabieg z wykorzystaniem lasera CO2. Poniżej znajdziesz listę najważniejszych informacji, z jakimi warto się zapoznać przed podjęciem decyzji o przeprowadzeniu takiego zabiegu:

• trwa około 45-60 minut;
  • jest przeprowadzany z wykorzystaniem znieczulenia miejscowego, dzięki czemu jest bezbolesny dla pacjenta;
  • w celu znieczulenia w Klinice Murano używana jest specjalna maść Emla (nie trzeba więc się obawiać igły i wstrzykiwania znieczulenia w wrażliwe miejsce);
  • grudki perliste zostają po kolei usuwane przez lekarza poprzez delikatne odparowanie każdej z nich;
  • po zabiegu, w miejscu usuniętych zmian, mogą powstać małe strupki, którymi nie należy się przejmować – znikną samoczynnie w przeciągu około 10 dniu;
  • zaleca się, aby po przeprowadzeniu zabiegu usunięcia grudek perlistych odczekać z pożyciem seksualnym do czasu zagojenia się wszystkich strupków (uniknie się w ten sposób uczucia dyskomfortu, a skóra szybciej się zregeneruje);
  • po zabiegu należy także zachować szczególną ostrożność podczas higieny miejsc intymnych, aby nie nadwyrężyć wrażliwej skóry.

Grudki perliste można też usunąć innymi metodami, np. poprzez zamrożenie, zabieg chirurgiczny czy elektrodesykację, jednak wykorzystanie lasera CO2 jest szczególnie chętnie wybieranym rozwiązaniem, m.in. przez swoją dużą precyzję i dokładność, a także dzięki możliwości przejścia przez zabieg w sposób bezbolesny.

Grudki perliste – podsumowanie informacji

Ze względu na to, że grudki perliste są problemem natury głównie estetycznej, który występuje w miejscu intymnym, dla wielu mężczyzn stanowią powód do wstydu, wstrzemięźliwości a także temat tabu. U osób, które nie zetknęły się wcześniej z taką przypadłością (nigdy o niej nie słyszały), a u których ten problem się pojawi, może wystąpić zrozumiały strach o własny stan zdrowia. Często pierwszym skojarzeniem na widok pojawiających się na prąciu grudek perlistych są myśli o nowotworze czy chorobie wenerycznej. Tymczasem nie trzeba się martwić – jest to bowiem naturalna zmiana fizjologiczna skóry, która nie wywołuje żadnych objawów czy dolegliwości, nie jest też zaraźliwa. W razie wątpliwości lub zauważenia innych zmian, warto skonsultować się z lekarzem (wystarczy wizyta u internisty bądź dermatologa). Grudki perliste należy przede wszystkim odróżnić od brodawek płciowych, tzw. kłykcin kończystych, które świadczyć mogą o zakażeniu wirusem brodawczaka ludzkiego.

Usunięcie grudek perlistych jest szybkie i bezbolesne, warto więc umówić się na wizytę i na zawsze zapomnieć o tym nieestetycznym problemie.