Kłykciny kończyste

Kłykciny kończyste - przyczyny

Kłykciny kończyste to zmiany wywoływane przez wirusa brodawczaka ludzkiego (human papilloma virus HPV) najczęściej typu 6 i 11.

Kłykciny kończyste- objawy

Kłykciny kończyste to łagodne zmiany skórne występujące w okolicy narządów płciowych i odbytu. Zmiany te mają charakter brodawkujący o zabarwieniu zbliżonym do śluzówki (różowe) bądź białawe, miękkie, zwykle uszypułowane, czasem nadmiernie rogowaciejące. Okres wylęgania choroby wynosi od kilku tygodni do 12 miesięcy (średnio 3-6 msc).

U mężczyzn występują głównie na brzegach żołędzi, okolicy wędzidełka, wewnętrznej blaszce napletka. Rzadziej występują w cewce moczowej, skórze moszny, pachwin czy też wzgórku łonowym. U kobiet kłykciny występują najczęściej na wargach sromowych, w obrębie krocza i odbytu jak również na śluzówce pochwy, w cewce moczowej oraz na szyjce macicy. U dzieci kłykciny występują w pierwszych latach życia (średnio ok. 5 r.ż.), głównie u dziewczynek. Najczęściej zlokalizowane są w okolicy odbytu. Do zakażenia dochodzi najczęściej w wyniku samozaszczepienia, molestowania seksualnego a także pielęgnacji dziecka.

Kłykciny kończyste- leczenie

Środki keratolityczne, podofilina, imikwimot, laseroterapia, krioterapia, łyczeczkowanie, terapia fotodynamiczna.