Łuszczyca krostkowa

Łuszczyca krostkowa jest rzadką odmianą łuszczycy pospolitej, jednak bardzo ciężką w przebiegu oraz leczeniu. W niektórych przypadkach nieleczenie łuszczycy krostkowej może doprowadzić do groźnych dla zdrowia powikłań, a nawet śmierci. Prawdopodobieństwo występowania tej choroby jest częstsze u kobiet niż u mężczyzn.

Łuszczyca krostkowa – objawy

Łuszczyca krostkowa objawia się zmianami skórnymi o barwie czerwono-brązowej, w postaci krostek z jałową treścią ropną na łuszczącej się, suchej skórze z towarzyszącym stanem zapalnym. Zazwyczaj krosty te są wielkości 2-3 mm, przypominają pęcherze i są bardzo bolesne. Łuszczyca krostkowa dłoni i stóp, łuszczyca krostkowa skóry głowy to najczęstsze postacie tej choroby. Z czasem zmiany mogą pojawiać się też na błonach śluzowych jamy ustnej, w górnej części dróg oddechowych oraz na narządach płciowych.

Łuszczyca krostkowa – przyczyny

Przyczyny łuszczycy krostkowej nie są jednorodne. Oprócz uwarunkowań genetycznych istotną rolę odgrywają czynniki środowiskowe. Stres, alkohol, palenie papierosów czy nieodpowiednia dieta, to jedne z wielu przyczyn powstawania łuszczycy krostkowej. Inne czynniki to niewyleczone infekcje wirusowe lub bakteryjne, zażywane leki,  przebyta żółtaczka, ciąża, leczenie hormonalne, hipokalcemia, bądź nadmierne opalanie.

Łuszczyca krostkowa – powikłania

Łuszczyca krostkowa ma tendencję do nawracania, nawet po kilku latach od pierwszego epizodu choroby. Główne powikłania łuszczycy krostkowej, która nie była odpowiednio szybko zdiagnozowana i leczona to przede wszystkim narażenie na infekcje, co może prowadzić do sepsy, niewydolności nerek czy niewydolności wątroby.

Łuszczyca krostkowa – rodzaje

Ze względu na miejsce występowania oraz wygląd zmian skórnych, wyróżnia się następujące rodzaje łuszczycy krostkowej:

• Łuszczyca obrączkowata – inaczej łuszczyca krostkowa uogólniona, jest uznawana za najcięższą postać łuszczycy. W przebiegu łuszczycy obrączkowatej zmiany występują na całym ciele, rzadko na twarzy, a przy tym towarzyszą im ból głowy, nudności, gorączka i ogólne osłabienie organizmu. Po ustąpieniu krost, często utrzymuje się stan zapalny.
  • Łuszczyca krostkowa dłoni i podeszw – głównie dotyczy osób w wieku 50-60 lat, zmiany zlokalizowane są w obrębie dłoni, palców rąk oraz w okolicach podeszw i palców stóp. Ze względu na umiejscowienie zmian, osoby borykające się z łuszczycą krostkową na stopach i łuszczycą krostkową dłoni odczuwają dyskomfort. Zmiany te mogą współistnieć z innymi zmianami łuszczycowymi i częściej występują u kobiet.
  • Krostkowe zapalenie skóry kończyn – ten rodzaj łuszczycy krostkowej zwykle lokalizuje się w obrębie paliczków i paznokci, a w przebiegu choroby może dojść do ich utraty. To najbardziej ograniczona postać łuszczycy krostkowej.

Łuszczyca krostkowa – leczenie

W zależności od rodzaju łuszczycy krostkowej oraz jej przebiegu lekarz dermatolog ustala jak i czym leczyć łuszczycę krostkową. Najgroźniejsza postać czyli łuszczyca krostkowa uogólniona wymaga warunków szpitalnych, sterylnych, by nie doszło do namnożenia się bakterii. Zwykle wdrażane są antybiotyki, czasem konieczne jest podawanie glikokortykosteroidów oraz dodatkowe maści do stosowania zewnętrznego.  W przypadku pozostałych rodzajów łuszczycy postaci krostkowej wystarczają mniej inwazyjne środki, by zminimalizować powstawanie zmian. Są to przede wszystkim leki do stosowania zewnętrznego, a także wprowadzenie odpowiedniej diety i zabiegi typu fototerapia, naświetlanie laserowe skóry.