Łuszczyca krostkowa

Łuszczyca krostkowa jest rzadką odmianą łuszczycy pospolitej, jednak bardzo ciężką w przebiegu oraz leczeniu. W niektórych przypadkach nieleczenie łuszczycy krostkowej może doprowadzić do groźnych dla zdrowia powikłań, a nawet śmierci. Prawdopodobieństwo występowania tej choroby jest częstsze u kobiet niż u mężczyzn.

Łuszczyca krostkowa – objawy

Łuszczyca krostkowa objawia się zmianami skórnymi o barwie czerwono-brązowej, w postaci krostek z jałową treścią ropną na łuszczącej się, suchej skórze z towarzyszącym stanem zapalnym. Zazwyczaj krosty te są wielkości 2-3 mm, przypominają pęcherze i są bardzo bolesne. Łuszczyca krostkowa dłoni i stóp, łuszczyca krostkowa skóry głowy to najczęstsze postacie tej choroby. Z czasem zmiany mogą pojawiać się też na błonach śluzowych jamy ustnej, w górnej części dróg oddechowych oraz na narządach płciowych.

Łuszczyca krostkowa – przyczyny

Przyczyny łuszczycy krostkowej nie są jednorodne. Oprócz uwarunkowań genetycznych istotną rolę odgrywają czynniki środowiskowe. Stres, alkohol, palenie papierosów czy nieodpowiednia dieta, to jedne z wielu przyczyn powstawania łuszczycy krostkowej. Inne czynniki to niewyleczone infekcje wirusowe lub bakteryjne, zażywane leki,  przebyta żółtaczka, ciąża, leczenie hormonalne, hipokalcemia, bądź nadmierne opalanie.

Łuszczyca krostkowa – powikłania

Łuszczyca krostkowa ma tendencję do nawracania, nawet po kilku latach od pierwszego epizodu choroby. Główne powikłania łuszczycy krostkowej, która nie była odpowiednio szybko zdiagnozowana i leczona to przede wszystkim narażenie na infekcje, co może prowadzić do sepsy, niewydolności nerek czy niewydolności wątroby.

Łuszczyca krostkowa – rodzaje

Ze względu na miejsce występowania oraz wygląd zmian skórnych, wyróżnia się następujące rodzaje łuszczycy krostkowej:

• Łuszczyca obrączkowata – inaczej łuszczyca krostkowa uogólniona, jest uznawana za najcięższą postać łuszczycy. W przebiegu łuszczycy obrączkowatej zmiany występują na całym ciele, rzadko na twarzy, a przy tym towarzyszą im ból głowy, nudności, gorączka i ogólne osłabienie organizmu. Po ustąpieniu krost, często utrzymuje się stan zapalny.
  • Łuszczyca krostkowa dłoni i podeszw – głównie dotyczy osób w wieku 50-60 lat, zmiany zlokalizowane są w obrębie dłoni, palców rąk oraz w okolicach podeszw i palców stóp. Ze względu na umiejscowienie zmian, osoby borykające się z łuszczycą krostkową na stopach i łuszczycą krostkową dłoni odczuwają dyskomfort. Zmiany te mogą współistnieć z innymi zmianami łuszczycowymi i częściej występują u kobiet.
  • Krostkowe zapalenie skóry kończyn – ten rodzaj łuszczycy krostkowej zwykle lokalizuje się w obrębie paliczków i paznokci, a w przebiegu choroby może dojść do ich utraty. To najbardziej ograniczona postać łuszczycy krostkowej.

Łuszczyca krostkowa – leczenie

W zależności od rodzaju łuszczycy krostkowej oraz jej przebiegu lekarz dermatolog ustala jak i czym leczyć łuszczycę krostkową. Najgroźniejsza postać czyli łuszczyca krostkowa uogólniona wymaga warunków szpitalnych, sterylnych, by nie doszło do namnożenia się bakterii. Zwykle wdrażane są antybiotyki, czasem konieczne jest podawanie glikokortykosteroidów oraz dodatkowe maści do stosowania zewnętrznego.  W przypadku pozostałych rodzajów łuszczycy postaci krostkowej wystarczają mniej inwazyjne środki, by zminimalizować powstawanie zmian. Są to przede wszystkim leki do stosowania zewnętrznego, a także wprowadzenie odpowiedniej diety i zabiegi typu fototerapia, naświetlanie laserowe skóry.

Grudki perliste

Jeżeli dotknął Cię problem grudek perlistych z pewnością pomożemy. Nasi specjaliści posiadają wieloletnie doświadczenie w leczeniu tej przypadłości. Więcej informacji uzyskasz telefonicznie. Zapraszamy do naszej Kliniki

Usuwanie tatuażu

W naszej Klinice dermatologicznej usuniesz swój tatuaż niezależnie od jego koloru. Pracujemy laserem Discovery Pico, który radzi sobie z wielobartwnymi tatuażami - Zapisz się na konsultację już dzisiaj

Zamykanie naczynek

Naszej klinice dermatologicznej specjalizujemy się w zabiegach zamykania naczynek krwionośnych. Zabieg ten z uwagi na konieczność ochrony przed słońcem polecamy wykonywać w okresie jesienno-zimowym

Epilacja

Epilacja laserowa to zabieg, dzięki któremu pozbędziesz się niechcianego owłosienia już niemal na zawsze. Okresowe zabiegi utrwalające, które polecamy powtarzać średnio raz na 2 lata wystarczą, aby podtrzymać efekt zabiegu. Poczuj komfort gładkiej skóry.

Laserowe usuwanie blizn potrądzikowych

Blizny powstałe w wyniku trądziku to defekt kosmetyczny powodujący dyskomfort u osób borykających się z tym problemem. Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę i dlatego wyposażyliśmy naszą klinikę w nowoczesny laser Discovery Pico, dzięki któremu skutecznie usuwamy znamiona powstałe w wyniku trądziku.

Redukcja cellulitu

Wykonujemy skuteczne zabiegi redukujące cellulit wykorzystując aparat Cellactor. Zapraszamy na konsultację z doświadczonym specjalistą Kliniki Murano.

Wideodermatoskopia

W naszej klinice do oceny znamion skórnych wykorzystujemy wideodermatoskop Foto Finder. Dowiedz się więcej o zabiegu.

Linerase - terapia kolagenowa

Terapia AteloKOLAGENEM Linerase to zabieg z zakresu medycyny przeciwstarzeniowej i dedykowany jest pacjentom, którzy zaobserwowali, że ich skóra stała się mniej elastyczna, a zmarszczki jeszcze bardziej widoczne.

Mezoterapia

Mezoterapia jest zabiegiem stosowanym w celu poprawy kondycji i wyglądu skóry twarzy oraz ciała. Pomaga również w zapobieganiu nadmiernej utraty włosów czy w leczeniu łysienia plackowatego.

Karboksyterapia

To jeden z tych zabiegów, które zmieniły oblicze medycyny estetycznej. Terapia polega na wprowadzeniu pod skórę dwutlenku węgla. Dowiedz się więcej.

Kwas hialuronowy

Wykorzystywany najczęściej do powiększania ust i wypełniania zmarszczek. Kwas wstrzykujemy przy użyciu cienkiej igły w miejscu, które wymaga kosmetyki.