Ostuda

Ostuda co to takiego? Ostuda to inaczej ostro odgraniczone, przebarwione, symetryczne plamy występujące na policzkach, czole, karku lub górnej wardze, które pojawiają się bez poprzedzającego i towarzyszącego stanu zapalnego.

Ostuda przyczyny i objawy

Bezpośrednia przyczyna powstawania ostudy jest nieznana. Szacuje się jednak, że istnieją czynniki które predysponują do pojawienia się brązowo-szarych przebarwień najczęściej są to:

• ciąża
  • menopauza
  • przewlekłe choroby wątroby
  • stosowanie doustnych leków antykoncepcyjnych
  • stosowanie niektórych kosmetyków
  • zaburzenia hormonalne.

Jednym z czynników wywołujących ostudę jest promieniowanie UV. Dlatego też ostuda najczęściej pojawia się na tych częściach ciała, które najbardziej narażone są na oddziaływanie promieni słonecznych.

Ostuda - jak leczyć?

Leczenie ostudy polega na zastosowaniu preparatów o działaniu złuszczającym i odbarwiającym na bazie hydrochinonu. Do miejscowego leczenia ostudy stosuje się kwas np. azelainowy, kojowy. Dobre efekty leczenia uzyskuje się za pomocą peelingów chemicznych. W przypadku głębszych zmian dużą skutecznością leczenia cieszą się zabiegi z użyciem laserów. Należy jednak pamiętać,  że  podstawą postępowania w trakcie leczenia ostudy, niezależnie od zastosowanych metod depigmentacji jest ochrona przed promieniowaniem ultrafioletowym.

Poznaj możliwości leczenia ostudy i umów się na zabieg.