Plamy wątrobowe

Plamy wątrobowe – informacje

Plamy wątrobowe, inaczej nazywane plamami pigmentacyjnymi lub starczymi, zazwyczaj pojawiają się po 40. roku życia, a także u osób, które często się opalają. W grupie ryzyka są również osoby o jasnej, wrażliwej na słońce karnacji, a także kobiety w ciąży. Nazwa plam nie jest związana z chorobami wątroby, a jedynie z barwą, podobną do koloru wątroby. Nie są groźne dla zdrowia, jednak nie należy ich bagatelizować, ponieważ ich występowanie może zwiastować pierwsze objawy nowotworu skóry, które wyglądem przypominają początkowe stadium np. czerniaka. Plamy wątrobowe są nieco ciemniejsze i większe od piegów, ich kształt może być nieregularny, a w niektórych obszarach plamki mogą być pozbawione pigmentu. Plamy starcze zlokalizowane są na dłoniach, twarzy, dekolcie, ramionach oraz w miejscach wystawianych na ekspozycję słoneczną.

Plamy wątrobowe – przyczyny

Przyczyny powstawanie plam wątrobowych to przede wszystkim wiek, długotrwała ekspozycja na promieniowanie słoneczne, a także zażywanie niektórych leków, np. leki na cukrzycę, moczopędne, tetracykliny oraz obniżające ciśnienie krwi. Osoby, które nie stosowały ochrony przeciwsłonecznej od najmłodszych lat, również mogą być narażone na pojawienie się plam starczych.  W okresie ciąży organizm kobiety jest bardziej podatny na działanie hormonów, szczególnie estrogenów, które są odpowiedzialne za produkcje melaniny. Dochodzi wtedy do nadprodukcji melaniny, a co za tym idzie – do powstawania plam wątrobowych.

Plamy wątrobowe – zabiegi

Wszelkie zabiegi z zakresu medycyny estetycznej i kosmetologii, powinny być skonsultowane z lekarzem dermatologiem, który określi rodzaj przebarwień oraz dobierze odpowiednie zabiegi, do problemu skórnego. W przypadku pojawienia się niepokojących zmian, takich jak krwawienie, wydzielina ropna, mrowienie czy swędzenie okolic w obrębie plam wątrobowych, niezwłocznie należy udać się do lekarza oraz zaprzestać stosowania kosmetyków i maści wybielających plamy. Jedynie skóra bez aktywnych stanów zapalnych może być poddana zabiegom estetycznym.

Do popularnych zabiegów, które mogą zniwelować problem nieestetycznych plam wątrobowych należą przede wszystkim zabiegi z zakresu laseroterapii. Laseroterapia pozwala w kontrolowany sposób zniszczyć komórki odpowiedzialne za nadmierną produkcję melaniny. Innym sposobem pozbycia się plam wątrobowych jest dermabrazja naskórka, która ściera jego zewnętrzną warstwę do odpowiedniego poziomu. Mniej inwazyjnym sposobem rozjaśnienia lub zlikwidowania plam starczych są peelingi chemiczne, o działaniu złuszczającym.

Jak pozbyć się włókniaka?

Propozycja leczenia tej dolegliwości to zabiegi laserem rubinowym Sinon.