Sucha skóra

Sucha skóra – objawy

Skóra stanowi barierę pomiędzy środowiskiem zewnętrznym, a wewnętrznym. Chroni organizm przed infekcjami oraz uczestniczy w procesach homeostazy. W przypadku nieprawidłowej struktury skóry, wzrasta ryzyko przedostania się niepożądanych drobnoustrojów w głąb skóry oraz gojenie ran jest dużo cięższe w przebiegu leczenia. Sucha skóra stanowi problem wielu osób, w szczególności kobiet. Objawia się nieprzyjemnym napięciem, zaczerwienieniem, a często również łuszczenie się skóry. Zwykle skóra sucha jest cienka, z widocznymi naczynkami krwionośnymi. Wpływa to niestety na szybsze pojawianie się zmarszczek, a zatem szybsze starzenie. Skóra sucha rzadko jest problemem wrodzonym, zwykle pojawia się z wiekiem i obejmuje nie tylko obszar twarzy, ale również całego ciała. Wraz z wiekiem obniża się zdolność skóry do produkcji lipidów.

Sucha skóra – przyczyny

Głównymi przyczynami suchej skóry jest mechaniczne uszkodzenie płaszcza lipidowego naskórka, który ma za zadanie utrzymywać odpowiedni poziom wody. Ekspozycja na słońce, promieniowanie UV, przebywanie w gorących, jak również w bardzo zimnych pomieszczeniach, czy miejscach, nieodpowiednia pielęgnacja cery oraz przyjmowanie niektórych leków to główne przyczyny suchej skóry.  Brak podstawowych witamin i składników odżywczych w diecie, a także niedostateczna ilość podaży płynów również odbijają się na kondycji skóry i prowadzą do jej przesuszenia. Co więcej, sucha skóra może być pierwszym objawem istniejących chorób takich jak cukrzyca  czy nieprawidłowości w funkcjonowaniu tarczycy. W szczególności przy niedoczynności tarczycy, łatwo zaobserwować suchą, ziemistą skórę, również na łokciach i stopach, która z czasem zaczyna ciemnieć. Brak odpowiedniego natłuszczania, może prowadzić do pękającej skóry, bolesnych dolegliwości i stanów zapalnych.

Sucha skóra – zabiegi

Istnienie wiele zabiegów pomagających przywrócić odpowiednie nawilżenie i ukojenie dla suchej skóry.  Indywidualnie dobrane zabiegi przez wykwalifikowany personel, a także zalecana pielęgnacja pozabiegowa pozwala na uzyskanie zadawalających efektów. Dedykowane zabiegi dla skóry suchej to mezoterapia różnego rodzaju – igłowa, mikroigłowa, bądź bezigłowa, która ma na celu dostarczenie niezbędnych składników odżywczych w głąb skóry. Są to przede wszystkim koktajle witaminowe i kwas hialuronowy. Kolejnym zabiegiem dla skóry suchej jest mikrodermabrazja, gdzie oprócz dogłębnego nawilżenia, można uzyskać efekt oczyszczenia i złagodzenia skóry. Dobre efekty przy problemie skóry suchej daje również fotoodmładzanie i naświetlanie skóry lampą led o odpowiednich parametrach. Skóra sucha wymaga delikatnego traktowania, dlatego istotne jest, aby zabiegi i pielęgnacja dobierane były indywidualnie do problemu skórnego pacjenta.