Nadpotliwość

Nadmierna potliwość – przykry problem wielu Polaków

Pocenie się jest naturalnym procesem fizjologicznym, który często wywołuje dyskomfort wśród wielu osób.

Przykry zapach, mokre plamy pod pachami, kropelki potu na czole czy wilgotne dłonie to tylko niektóre z objawów nadmiernej potliwości, które przyczyniają się do wielu krępujących sytuacji często utrudniających kontakty zawodowe i towarzyskie.

Wydzielanie potu pełni wiele funkcji w naszym organizmie. Ma zasadnicze znaczenie w procesie termoregulacji. Pocimy się, aby ochłodzić nasze przegrzane ciało wywołane wysoką temperaturą czy aktywnością fizyczną. Pot wraz z wydzieliną gruczołów łojowych stanowią również warstwę ochronną dla skóry przed drobnoustrojami.

Objawy nadpotliwości

Skóra człowieka to jeden z najistotniejszych narządów w naszym ciele. Powierzchnia skóry wynosi około 2m2. Jej podstawowym zadaniem jest ochrona organów wewnętrznych przed szkodliwymi czynnikami pochodzącymi ze środowiska zewnętrznego. Skóra umożliwia nam też komunikację z otoczeniem, jej charakterystyczna budowa oraz funkcjonalności pozwalają na regulację temperatury. Odbywa się to między innymi przez wydzielanie potu, ale również przez regulowanie przepływu krwi przez naczynia krwionośne. Skóra człowieka pełni też funkcję wydzielniczą, poprzez obecność i pracę gruczołów potowych i łojowych.

Pocenie się to proces w który skóra uwalnia wodę w celu utraty ciała. Jest on kontrolowany przez termo wrażliwe neurony podwzgórza a także termoreceptory znajdujące się w skórze. Zdrowy organizm w ciągu doby wydala około 1,5 l wody. Kiedy wydzielanie potu jest większe niż potrzeby organizmu na to wskazują, nazywamy to nadmierną potliwością, lub nadpotliwością.

Przyczyny nadpotliwości

Nadmierne pocenie może mieć wiele przyczyn. Niestety idiopatyczna nadpotliwość pierwotna nie ma ostatecznie potwierdzonej etiologii. Badacze wskazują jednak możliwe przyczyny nadmiernego wydzielania potu, które możemy podzielić na czynniki fizjologiczne oraz objawowe.

Do czynników fizjologicznych wywołujących pocenie się zaliczamy:

• silne emocje,
  • stres,
  • uwarunkowania genetyczne,
  • zmiany hormonalne,
  • niektóre choroby metaboliczne.

Istnieją też objawowe przyczyny nadpotliwości, są to:

• infekcje przebiegające z wysoką gorączką
  • nadpobudliwość nerwowa
  • niektóre choroby nowotworowe
  • niektóre choroby neurologiczne
  • zaburzenia hormonalne związane z cukrzycą, menopauzą lub andropauzą
  • nadczynność tarczycy

Gdy jednak organizm wydziela większą ilość potu niż jest to niezbędne możemy mówić o nadpotliwości.

Jest to problem, który dotyka wiele osób. Spowodowany wzmożoną reakcją gruczołów potowych na różne bodźce m.in. emocjonalne czy wysoką temperaturę. Nadpotliwość stanowi problem nie tylko kosmetyczny. Stosowanie blokerów czy antyperspirantów często może powodować zmiany alergiczne oraz infekcje bakteryjne i grzybicze.

Jak może objawiać się problem?

Problem nadmiernego wydzielanie potu może objawiać się na wiele różnych sposobów. Oto kilka z nich.

Nadmierna potliwość całego organizmu

Pot wydzielany jest przez gruczoły potowe. Dzielą się one na gruczoły ekrynowe i apokrynowe. Te pierwsze rozmieszczone na całym ciele odpowiadają za regulację cieplną, Gruczoły apokrynowe natomiast występują przede wszystkim w okolicach oachowych, moczowo-płciowych czy w okolicach odbytu. Ich działanie związane jest z kolei z bodźcami hormonalnymi i emocjonalnymi. Wydzielanie potu przez organizm związane jest przede wszystkim z fizjologicznymi czynnikami. Czasami jednak dochodzi do zaburzeń ogólnoustrojowych, które mogą być przyczyną nadmiernej potliwości całego ciała.

Nadmierna potliwość głowy

Pocenie się głowy to naturalny proces fizjologiczny, związany z termoregulacją organizmu. Zwykle nie powinno budzić niepokoju, zwłaszcza jeśli dochodzi do niego w sytuacji wysiłku fizycznego, ekspozycji na silne słońce czy wysokiej temperatury otoczenia. Jeżeli jednak nadmierne wydzielanie potu na głowie pojawia się w sytuacjach które teoretycznie nie powinny powodować takiej reakcji organizmu, możemy mieć do czynienia z nadpotliwością skóry głowy. Może mieć podłoże patologiczne i wiązać się na przykład z zaburzeniami homeostaz organizmu, czasami nadmierne pocenie skóry głowy ma też podłoże genetyczne.

Nadmierne pocenie dłoni

Na ciele człowieka znajduje się prawie 3 miliony gruczołów potowych. Zlokalizowane są one głównie pod pachami, w pachwinach, a także na skórze stóp i dłoni. Aktywność gruczołów potowych zwiększa się pod wpływem wysiłku fizycznego, wysokich temperatur a także stresu. Kiedy gruczoły potowe zaczynają wydzielać zbyt dużą ilość potu, zjawisko to nazywamy hiperhydrozą. Jeżeli chodzi o nadmiernie pocenie się dłoni, to może mieć ono różne przyczyny, w tym również stany chorobowe, takie jak cukrzyca, infekcje bakteryjne lub wirusowe, otyłość, zaburzenia neurologiczne lub nowotwory. Leczenie nadpotliwości dłoni należy rozpocząć od zlokalizowania źródła i przyczyny problemu.

Nadpotliwość pach

Pot pod pachami produkują tak zwane gruczoły apokrynowe – wytwarzają one pot pod wpływem bodźców hormonalnych lub emocjonalnych. Ilość potu produkowanego przez nasz organizm to sprawa bardzo indywidualna. Nadmierna potliwość pod pachami i towarzyszący jej brzydki zapach to wstydliwy problem wielu osób. Do najczęstszych przyczyn nadmiernej potliwości pod pachami zalicza się czynnik genetyczny, czasami jednak nadmierna potliwość pach to jeden z objawów choroby serca, lub innych problemów zdrowotnych.

Nadmierna potliwość w nocy

Nadmierne wydzielanie potu w trakcie snu może wiązać się ze zbyt ciepłym lub zbyt wilgotnym powietrzem w pomieszczeniu w którym śpimy. Powodem może też być piżama z nieprzewiewnego materiału. Nocne nadmierne pocenie może też wynikać z infekcji, stresu, a także może być objawem ciąży lub menopauzy. Nadmierne pocenie w nocy to dość powszechna dolegliwość. Jej przyczyny mogą być bardzo zróżnicowane, począwszy od stanów chorobowych, poprzez nieodpowiednie warunki do snu, lub zaburzenia neurologiczne czy hormonalne.

Leczenie nadpotliwości toksyną botulinową

Toksyna botulinowa to obecnie jedna z najpopularniejszych substancji wykorzystywanych w medycynie estetycznej do wygładzania zmarszczek mimicznych twarzy, ale również leczenia bardzo wstydliwego problemu, jakim jest nadmierna potliwość. Preparaty toksyny botulinowej używane w medycynie są produkowane laboratoryjnie z wyizolowanych szczepów bakterii, oczyszczane i pakowane próżniowo w ściśle odmierzonych dawkach.

Na czym polega leczenie?

Istnieje wiele sposobów leczenia nadmiernej potliwości. Wybór odpowiedniego jest kwestią indywidualną każdego pacjenta i powinien być dokonany przez specjalistę. Bierze się w tym przypadku pod uwagę miejsce wydzielania potu oraz jego nasilenie. Obok leczenia farmakologicznego skuteczniejszą metodą jest iniekcja toksyny botulinowej.  Blokuje ona działanie nerwów odpowiedzialnych za wydzielanie się acetylocholiny – przekaźnika stymulującego wydzielanie się potu.

Wygląd i przebieg zabiegu

W przypadku leczenia nadpotliwości toksyną botulinową, na kilkanaście minut przed zabiegiem Pacjent zostaje znieczulony specjalnym kremem znieczulającym Emla. Dzięki temu ból jest praktycznie nieodczuwalny. Lekarz wykonujący zabieg, przy pomocy bardzo cienkiej igły ostrzykuje podskórnie niewielkimi dawkami preparatu wyznaczony obszar. Nie jest konieczne specjalne wcześniejsze przygotowywanie się do zabiegu.

Wskazania do zabiegu:

• nadpotliwość dłoni, stóp i pach

Przeciwwskazania do zabiegu:

• ciąża i okres karmienia piersią,
  • infekcje, uszkodzenia skóry,
  • zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego,
  • alergia na toksynę botulinową,

Jak długo utrzymują się efekty?

Pełne efekty kuracji pojawiają się po kilku dniach i utrzymują 6-8 miesięcy.

Jak często można wykonywać zabieg?

Zabiegom z wykorzystaniem toksyny botulinowej można poddawać się maksymalnie od dwu do trzech razy w ciągu roku, w odstępach od czterech do do sześciu miesięcy.

Polecany preparat na nadmierne wydzielanie potu