Wypadanie włosów, łysienie

Zdrowe, zadbane, bujne i gęste włosy to symbol piękna oraz pragnienie zarówno kobiet jak i mężczyzn.

Ich wypadanie jest zjawiskiem jak najbardziej naturalnym, związanym z odnową włosów. Przyjmuje się, że normą jest tracenie do stu włosów dziennie.

Są osoby, które jednak będą traciły tylko kilkanaście włosów na dobę a inne aż kilkadziesiąt- w dużym stopniu zależy to od uwarunkowań genetycznych. Problem zaczyna się wtedy, gdy zaczynamy obserwować, że wypada nam 2-3 razy więcej włosów niż dotychczas. Przyczyn takiego zjawiska może być bardzo wiele dlatego nie należy bagatelizować problemu i jak najszybciej zgłosić się do dermatologa.

Do najczęstszych czynników powodujących wypadanie włosów należą:

• stres,
  • przepracowanie i związane z nim zmęczenie,
  • niedobór snu oraz ruchu na świeżym powietrzu,
  • zła dieta, niedobór makro- i mikroelementów oraz witamin,
  • zaburzenia wydzielania hormonów tarczycy,
  • przyjmowanie niektórych lekarstw,
  • przebycie ostrej choroby zakaźnej,
  • niewłaściwa pielęgnacja, suszenie wysoką temperaturą, częste prostowanie, farbowanie,
  • łysienie androgenowe uwarunkowane genetycznie.

W znacznej większości przypadków odpowiednia diagnostika wystarczy aby poznać co jest przyczyną wypadania włosów i zastosować odpowiedni sposób leczenia.

Wyróżnić możemy dwa sposoby leczenia:

• leczenie przyczynowe– poprzez wpływ farmakologiczny na zmiany hormonalne,
  • leczenie objawowe-  stosowane jest, gdy nie można usunąć przyczyny łysienia, ma na celu poprawę ukrwienia mieszków włosowych, pobudzenie metabolizmu włosów oraz usunięcie stanu zapalnego wokół cebulki.