Nadmierna potliwość: wstydliwy problem Polaków. Jak ją leczyć?

Pocenie się jest naturalnym procesem zachodzącym w organizmie i zazwyczaj nie należy się nim martwić. Jednak, jeśli dochodzi do niego zbyt często i to w sytuacjach, na które nie mają wpływu żadne sytuacje zewnętrzne (jak upały czy aktywność fizyczna), można mówić o nadpotliwości. Czym jest nadmierna potliwość i jak można się jej pozbyć?

Czym jest nadmierna potliwość?

Nadmierna potliwość (inaczej hiperhydroliza) jest krępującym problemem, dotykającym wiele osób, bez względu na wiek czy płeć. Może występować z wielu powodów, najczęściej jest po prostu cechą danej osoby, jej „urokiem”, choć może też być objawem stanu chorobowego. Niezależnie od przyczyny powstawania, nadmierna potliwość jest przykrym schorzeniem, które powoduje duży dyskomfort, zdenerwowanie i wstyd, mogący nawet przyczyniać się do unikania życia towarzyskiego.

O wzmożonej, czyli nadmiernej potliwości możemy mówić, gdy gruczoły potowe działają zbyt aktywnie, przez co pot występuje w dużo większych ilościach, niż organizm faktycznie potrzebuje do prawidłowej termoregulacji. Podstawowym zadaniem potu jest bowiem dbanie o prawidłową temperaturę ciała.

Nadmierna potliwość może być:

• uogólniona – dotycząca całego ciała, z zazwyczaj jedną przyczyną;
  • zlokalizowana – pojawiająca się w konkretnym miejscu, najczęściej pod pachami, na dłoniach lub stopach. Jest nadpotliwością pierwotną, spowodowaną czynnikami genetycznymi; pojawia się najczęściej już w dzieciństwie lub podczas dorastania.

Przyczyny nadmiernej potliwości

U niektórych osób nadmierna potliwość może być wywołana przez takie sytuacje jak duży stres czy długotrwały wysiłek – nie trzeba się wówczas martwić o kwestie zdrowotne, choć sam problem na pewno pozostaje wówczas krępujący. Czasami jednak nadpotliwość pojawia się wraz z chorobą, m.in. endokrynologiczną, neurologiczną lub hematologiczną.

Choroby, którym towarzyszyć może nadmierna potliwość:

• cukrzyca (przy obniżonym poziomie cukru może się pojawić wzmożona praca gruczołów potowych);
  • nadczynność tarczycy;
  • chłoniak Hodgkina, czyli nowotwór układu chłonnego (mogą występować zwłaszcza nocne poty);
  • choroby neurologiczne, jak np. choroba Parkinsona;
  • gruźlica;
  • otyłość.

Nadpotliwość jest też jednym z objawów menopauzy, może pojawić się również u kobiet w ciąży, co związane jest z pracą hormonów.

Nadmierne pocenie się nawet przy małym wysiłku

Jeżeli mierzysz się z problemem nadmiernej potliwości nawet przy małym wysiłku, w sytuacjach, w których czujesz, że nie powinno to mieć miejsca, skontaktuj się z lekarzem. Przeprowadzi on z Tobą szczegółowy wywiad i zapewne zleci wykonanie kilku badań, aby wykluczyć wymienione wyżej choroby.

Po określeniu stanu zdrowia, wspólnie będziecie mogli omówić dalsze kroki. Jeżeli nadpotliwość nie ma związku z żadną chorobą, to możesz spróbować walczyć z nią domowymi sposobami. Przede wszystkim, jeśli tylko to możliwe, postaraj się zniwelować sytuacje stresowe. Możesz stosować specjalne kosmetyki na nadmierną potliwość, oparte najczęściej na bazie chlorku glinu, szałwii czy kory dębu. Bardzo ważna jest też dbanie o higienę osobistą oraz zakładanie tylko czystych ubrań z przewiewnych materiałów.

Co jeśli domowe sposoby na leczenie nadmiernego pocenia nie działają?

Problem nadmiernej potliwości w okolicach pach, na dłoniach czy stopach jest wstydliwy i krępujący, dlatego wiele osób decyduje się na profesjonalne leczenie. Poza metodami farmakologicznymi, niezwykle skuteczna jest  iniekcja toksyny botulinowej, czyli botoks. Substancja ta nie jest wykorzystywana jedynie do wygładzania skóry twarzy, ale również do leczenia nadpotliwości. Botoks hamuje reakcje nerwowe, które powodują wytwarzanie acetylocholiny, czyli przekaźnika stymulującego powstawanie potu.

Jak przebiega zabieg z wykorzystaniem toksyny botulinowej?

Leczenie nadmiernej potliwości z wykorzystaniem botoksu przynosi zadowalające efekty już kilka dni po zabiegu, przez co jest to bardzo ceniona metoda. Pożądany stan utrzymuje się przez około 6-8 miesięcy.

Przed zabiegiem otrzymasz miejscowe znieczulenie specjalnym kremem Emla, dzięki czemu prawie nic nie poczujesz. Proces wprowadzania substancji polega na podskórnym ostrzykiwaniu preparatem wyznaczonego obszaru na ciele. Zabieg wykonuje doświadczony lekarz, stosując do tego bardzo cienką igłę oraz wysokiej jakości botoks – w Klinice Murano jest to preparat Botox Bocouture firmy Merz.

Leczenie nadmiernej potliwości z wykorzystaniem toksyny botulinowej – przeciwwskazania

Jak przy niemal każdym zabiegu, również do wykonania botoksu w walce z nadpotliwością istnieją przeciwskazania. Są to przede wszystkim:

• ciąża oraz czas karmienia piersią;
  • zaobserwowana wcześniej alergia na toksynę botulinową;
  • infekcje, podrażnienia i rany skórne;
  • zaburzenia nerwowo-mięśniowe.

Dodatkowo, należy poinformować lekarza wykonującego botoks o swoim stanie zdrowia, przyjmowanych lekach bądź prowadzonych w ostatnim czasie zabiegach. Mając taką wiedzę, specjalista jest w stanie stwierdzić, czy można w bezpieczny sposób przeprowadzić leczenie nadmiernego pocenia.