Szczelina odbytu

Szczelina odbytu objawia się jako podłużne, bardzo bolesne pęknięcie/rozerwanie błony śluzowej wyściełającej kanał odbytu. Można rozróżnić dwa rodzaje schorzenia:

• postać ostra- zaczyna się nagle; często po oddaniu twardszego stolca wyczuwalny jest nagły i przeszywający ból o różnym nasileniu, któremu towarzyszy niewielkie krwawienie. Ból utrzymuje się przez kilka godzin po oddaniu stolca a pęknięcie może zagoić się samoistnie w ciągu kilku dni;
  • postać przewlekła- następstwo niezagojonej szczeliny odbytu w postaci ostrej, kiedy pęknięcie/ubytek nie zostaje wyleczony oraz dochodzi do częstych nawrotów choroby.

Szczelina odbytu to jedna z częściej spotykanych chorób końcowego odcinka pokarmowego (druga po hemoroidach) oraz przyczyn krwawienia z odbytu. Wśród pacjentów chorych proktologicznie stanowi 6-15% wszystkich zachorowań a dotyka zwłaszcza osoby w wieku 20-40 lat. Zdarzają się przypadki występowania szczeliny odbytu u dzieci, przebieg choroby jest wówczas analogiczny jak w przypadku osoby dorosłej natomiast główne odrębności związane są z przyczynami jej powstawania.

Szczelina odbytu - przyczyny powstawania

Szczelina odbytu jest dolegliwością o złożonej patogenezie a do jej powstania może doprowadzić wiele czynników. Bardzo często do pęknięcia śluzówki dochodzi na skutek zaparć wywołanych zbyt twardym, zbitym stolcem. U kobiet czynnikiem ryzyka jest długi, ciężki poród oraz wysoka masa urodzeniowa dziecka. Istnieją również teorie mówiące, że szczelina odbytu może być następstwem częstych biegunek, seksu analnego czy też zapalenia gruczołów odbytowych.

W przypadku dzieci podstawowym i bardzo częstym problemem prowadzącym do powstania szczeliny odbytu są zaparcia. Jeszcze innymi prawdopodobnymi przyczynami jest choroba Leśniowskiego- Crohna oraz alergia na białko mleka krowiego.

Szczelina odbytu - objawy

Ze szczeliną odbytu mogą być związane różnego rodzaju dolegliwości. Niektórzy pacjenci przejdą schorzenie bezobjawowo, gdyż ból związany z pęknięciem będzie niewielki, jednak znacznie częściej przebieg choroby jest zdecydowanie ostrzejszy. Pacjenci pytani o najczęściej występujące dolegliwości jako najbardziej uporczywe wymieniają silny ból przy oddawaniu stolca, pieczenie i świąd jak również zauważalne krwawienie z odbytu o różnym nasileniu (od niewielkiego po czasem bardzo obfite).

Szczelina odbytu - leczenie

Pacjent u którego zachodzi podejrzenie wystąpienia szczeliny odbytu powinien zgłosić się do lekarza proktologa, który przeprowadzi szczegółowy wywiad  oraz wykona badanie per rectum. Podstawowym sposobem leczenia jest leczenie zachowawcze i w znacznej większości przypadków przynosi ono oczekiwany rezultat. Polega na zażywaniu leków przeciwzapalnych oraz zmiękczających i rozluźniających stolec. Dodatkowo pacjentowi zaleca się w warunkach domowych częste nasiadówki w ciepłej wodzie oraz zastosowanie diety wysokobłonnikowej bardzo pomocnej przy zaparciach.

Dopiero gdy powyżej wymienione sposoby leczenia nie przynoszą efektów (co zdarza się bardzo rzadko) można rozwarzać leczenie operacyjne.

Grudki perliste

Jeżeli dotknął Cię problem grudek perlistych z pewnością pomożemy. Nasi specjaliści posiadają wieloletnie doświadczenie w leczeniu tej przypadłości. Więcej informacji uzyskasz telefonicznie. Zapraszamy do naszej Kliniki

Usuwanie tatuażu

W naszej Klinice dermatologicznej usuniesz swój tatuaż niezależnie od jego koloru. Pracujemy laserem Discovery Pico, który radzi sobie z wielobartwnymi tatuażami - Zapisz się na konsultację już dzisiaj

Zamykanie naczynek

Naszej klinice dermatologicznej specjalizujemy się w zabiegach zamykania naczynek krwionośnych. Zabieg ten z uwagi na konieczność ochrony przed słońcem polecamy wykonywać w okresie jesienno-zimowym

Epilacja

Epilacja laserowa to zabieg, dzięki któremu pozbędziesz się niechcianego owłosienia już niemal na zawsze. Okresowe zabiegi utrwalające, które polecamy powtarzać średnio raz na 2 lata wystarczą, aby podtrzymać efekt zabiegu. Poczuj komfort gładkiej skóry.

Laserowe usuwanie blizn potrądzikowych

Blizny powstałe w wyniku trądziku to defekt kosmetyczny powodujący dyskomfort u osób borykających się z tym problemem. Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę i dlatego wyposażyliśmy naszą klinikę w nowoczesny laser Discovery Pico, dzięki któremu skutecznie usuwamy znamiona powstałe w wyniku trądziku.

Redukcja cellulitu

Wykonujemy skuteczne zabiegi redukujące cellulit wykorzystując aparat Cellactor. Zapraszamy na konsultację z doświadczonym specjalistą Kliniki Murano.

Wideodermatoskopia

W naszej klinice do oceny znamion skórnych wykorzystujemy wideodermatoskop Foto Finder. Dowiedz się więcej o zabiegu.

Linerase - terapia kolagenowa

Terapia AteloKOLAGENEM Linerase to zabieg z zakresu medycyny przeciwstarzeniowej i dedykowany jest pacjentom, którzy zaobserwowali, że ich skóra stała się mniej elastyczna, a zmarszczki jeszcze bardziej widoczne.

Mezoterapia

Mezoterapia jest zabiegiem stosowanym w celu poprawy kondycji i wyglądu skóry twarzy oraz ciała. Pomaga również w zapobieganiu nadmiernej utraty włosów czy w leczeniu łysienia plackowatego.

Karboksyterapia

To jeden z tych zabiegów, które zmieniły oblicze medycyny estetycznej. Terapia polega na wprowadzeniu pod skórę dwutlenku węgla. Dowiedz się więcej.

Kwas hialuronowy

Wykorzystywany najczęściej do powiększania ust i wypełniania zmarszczek. Kwas wstrzykujemy przy użyciu cienkiej igły w miejscu, które wymaga kosmetyki.