Zaskórniki zamknięte

Zaskórniki są zmianami powstającymi na skutek nadmiernego wydzielania sebum oraz niewłaściwego złuszczania się naskórka. Dotyczą najczęściej osób, które mają cerę tłustą lub mieszaną. Występowanie ich jest skutkiem zatykania się porów skórnych przez wydzielający się łój.

Wyróżnia się dwa typy zaskórników ze względu na charakter występowania.

Są to:

• zaskórniki zamknięte
  • zaskórniki otwarte

Zaskórniki zamknięte i otwarte przyczyny ich powstania

Zaskórniki zamknięte powstają na skutek zamknięcia ujścia gruczołu przez proliferujące komórki warstwy rogowej naskórka. Pojawiają się  najczęściej w miejscach, gdzie występuje największa koncentracja gruczołów łojowych a mianowicie na brodzie lub w okolicy nosa. Przyczyną powstawania zaskórników zamkniętych jest też nieprawidłowa pielęgnacja skóry jak również występowanie zmian hormonalnych.

Zaskórniki otwarte powstają w wyniku zastoju łoju i zakażenia przez bakterie najczęściej Propionibacterium acnes. Zaskórniki otwarte mogą przekształcać się w wykwity grudkowo-krostkowe lub ropne torbiele.

Zaskórniki zamknięte – usuwanie

Zaskórniki możemy usunąć domowymi sposobami jak również w specjalistycznych gabinetach kosmetycznych. Istnieje wiele różnych metod usuwania zaskórników.  Są to metody, które mają na celu oczyszczanie i nawilżanie skóry takie jak: stosowanie specjalistycznych żeli myjących mających na celu  usuwanie nadmiaru sebum z powierzchni skóry. Stosowanie peelingów drobnoziarnistych, maseczek oczyszczających czy też kosmetyków tonizujących, które zapewniają odpowiednie pH skóry.

W gabinetach kosmetycznych można wykonać zabiegi, które mocniej złuszczą naskórek za pomocą kwasów np. glikolowego, pirogronowego czy salicylowego.

Zaskórniki zamknięte – leczenie

Jeśli zaskórniki pojawiają się często i jest ich dużo warto skonsultować stan cery z lekarzem dermatologiem. Niekiedy po wstępnej konsultacji, lekarz zaleca wizytę u endokrynologaw celu zbadania poziomu hormonów. W przypadku pozbycia się zaskórników zamkniętych lekarz może zastosować terapię kwasami, peelingami chemicznymi lub leczenie izotretynoiną.